30.8.07

مصر هيا امى

كنت قاعد مره على الصخور قدام البحر وطبعا دى قاعدة ملهاش حل جه على بالى موضوع جامد اوى هوا ليه الشباب كلهم عاوزين يهجوا ويروحوا احدى دول الخليج او دول اوربيه يبتدوا حياتهم هناك؟
بجد سالت نفسى سؤال هوا لوكله ساب البلد ومشى ايه اللى حيحصل؟
يعنى انا مش بعترض على ان الانسان يسافر ويكافح بره بلده على اساس انا نوع من الكفاح المطلوب وكنوع من الانانيه وحب النفس الموجوده فى معظم البشر يعنى انا فى المقام الاول
بس لو فعلا كل الدكاتره والمهندسين والمحاسبين الخ الخ الخ سابوا البلد واشتغلوا بره مين حيشتغل فى مصر؟؟؟؟مين اللى حيتقدم بمصر اذا كان اولادها خلعوا منها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تيجى تقول الكلام ده لحدمن الشباب حتلاقى اجابه من اتنين
اولا" انا عاوز الاقى شغلانه اكسب منها بسرعه علشان الحق اجهز نفسى بسرعه بسرعه واتجوز بقى"!!!!!يعنى ممكن معاه حق ومقدرش اقوله حاجه
ثانيا يجيلك واحد بقى يغيظك ويقولك "انا مالى مكلوا بيسافر اشمعنا انا؟؟؟؟"ههههههه اشمعنى !!!!كلمه مستفزه اوى
الظاهر انا الناس اللى بتسافر دى بتبقى حطا فى بطنها بطيخه صيفى وفاكره ان مصر بايادى امينه وطبعا انتوا عارفين الايادى دى موديا مصر فين
بجد ياجماعه دة مينفعش
ليه متديش لمصر زى مديتلك ؟ ليه لا؟ليه متفكرش فى مصر وحالها ومكانتها اللى بقت لا تسر عدو ولا حبيب؟؟؟
وعلى فكره كل جيل بيقلد اللى قبله
يعنى لما كله بيسافر حتلاقى ولادك عاوزين يسافروا وولاد ولادك عاوزين هما كمان تحت مبدا اشمعنىىىىىىىىى او مبدا انا مالى
يا جماعه لو استمر الحال بالشكل ده تخيلو مصر بعد كام سنه حتبقى عامله ايه؟؟؟
ليه منفكرش كده ونشوف الفراعنه عملوا حضاره وايه حضاره العالم كله يكن لها الاحترام والتقدير لحد دلوقتى
وطبعا الفراعنه عملو الحضاره دى بجهدهم هما وادوا مصر زى مديتهم وكانت النتيجه اقو حضاره فى ذلك العصر
ليه منبقاش مثلا زى اليابان؟؟؟؟؟؟
طبعا اول محد يسمع الجمله دى يقولك مستحيل
طب ليه مستحيل؟؟؟؟؟؟
هما يعنى الجماعه دول بنوا دولتهم ازاى؟؟؟ لوحدهم, بجهد اهلها ومش بمساعده حد
وعلى فكره شعبنا ذكى جدا وده نتيجه البروتين الجامد اوى اللى فى الفول ههههه
بجد يا جماعه مينفعش
لازم ندى مصر علشان نتقدم لازم ولاد مصر يدوها زقه هيا زقه جامده انا عارف بس متهيألى احنا قدها وقدود
بجد يا جماعه حيكون احساسنا ايه ودوله تعداد سكانها قد تعداد سكان حى باكوس متقدمه على بلد السبعين مليون نسمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لازم نحس بواجبنا ناحيه مصر ومنبقاش سلبيين وده دورنا احنا الشباب ومنعتمدش على الكبار لانهم لا بيساعدوا ولا نيله
بجد ولاد مصر هما اللى يقدروا يخلوا مصر احسن واحسن وروحوا اسالوا اليابان والصين والدول ديه هما كبروا ازاى
بجد حال مصر ميفرحش خالص وبصوا على المدى البعيد لو بقينا زى محنا حنبقى عاملين ازاى ومحدش يقولى دور الحكومه لانها للاسف مش بتشوف اللى احنا بنشوفه

14 comments:

keda-sponsor said...

يعني هما السبعين مليون كلهم سافروا .... يا راجل بطل إفترى .... لازم الناس تسافر علشان تفك التكدس إللي حاصل ده... يعني مثلا كليه زراعه عدد الدكاتره فيها أكبر من عدد الطلبه .... لييييييه أكسفورد ؟

و الفراعنه إللي أنت بتتكلم عليهم طلعوا إعاره المكسيك عملوا هناك هرمين و لا تلاته و قبضوا الفلوس و رجعوا ... يعني السفر ده ظاهره تاريخيه

البوست ده بيفكرني بجمله ماتقولش إيه إدتنا مصر قول هندي إيه لمصر

و مشربتش من نيلها؟ طب جربت تغنيلها؟

و بالنسبه للزقه .... معتقدش ... البلد بطريتها نامت خلاص ... مش نافع معاها زق و لا أي حاجه .... علشان كده بدأنا نبيعها بالقطعه

نصيحه لوجه الله .... ماتقعدش على البحر تاني... واضح إن الهوا أثر عليك

سلااااااااام

sa'7so'7te said...

shixawe
elmawdo3 fekreto gamela we 2awwel marra 2ala2e 7ad beyetkallem feh mn na7yetna ya3ne mn na7yet en e7na mansafersh ...
bs ana 5ayfa en momken kalamna da yeb2a 7elw nazare bs
ya3ne say law et5arragt we say ennak 3ayez tartabet
hat2ol " la ana msh hasafer we ha23od hna 20 sana 2akawwen nafse we tewla3 elbet de"
walla bardo hatsfer we te2ol haneb2a nerga3 le masr ba3d sanaten talata we neb2a nozo22aha ba3d kda
3moman ana beyethayya2le en kol bane 2adam msh haydawwar 3ala ellle barra ella law mala2ash sho'3la gowwa
we yaba5tak ya 3am ana ba7sedak 3ala 23detak 3ala elba7r de

Mohamed Elshal (shix) said...

keda
والله يا عم الحج ده مجرد اقتراح وانا قصدى مش فرد يقعد ولا السبعين مليون يسافروا
وبعدين تعالى هنا هوا لو كل واحد قال انا اسافر مهوا السبعين مليون مش حيسافرو لا كده حيسلفروا
يعنى دى وجهه نظر وعلى فكره انا عارف ان عمرها محتتحقق لانها صعبه اوى بس ادينى بقول اللى بجد المفروض يتعمل وربنا يسهل

Mohamed Elshal (shix) said...

sa'7so'7te
wallahy kalamek sa7 awe
we ana zay ma2olt le sponsar ana 3aref en mosta7el dah yt7a2a2
l2n bbsata fen dor el7koma
dorha zero fa ma7adesh la2y sho3'l aw byla2y bas be moratab malalem
ya3ny zy ma2olty hoa kalam nazary bas mesh akter
we rbna ysame7hom elly kano elsabab
we nawarty el blog
byeee

rack-yourminds said...

بحييك كتير علي هذا الموضوع


للاسف الدول المتقدمه هي التي بتستفيد بعقول شبابنا وخبراتهم

بس برده اعذر الشباب يعني لو شاب مش لاقي شغلانه هنا ولقي شغلانه بره مصر بيبقي معذور لانه محتاج للزواج والشقه انا معاك ان ده مش كويس بس الظروف بتحكم


تحياتي لك علي هذا الموضوع الهام

Mohamed Elshal (shix) said...

wahed
انا معاك لازم نعذرهم فعلا بس كان لازم التوضيح
هم فعلا ليهم كل العذر الدور والباقى بقى على الحكومه
ونورت البلوج

Anonymous said...

شيكساوى المشاكس..

أنا عن نفسى عايزة أخلص و أهج.. أيون أطفش منها.
مينفعش الناس تكون مش لاقية العيش و تقولهم و النبى عشان خاطر مصر تقعدوا معانا شوية عشان البلد و لازم تفيدوها..
اذا كان الحاجات الأساسية زى المية و العيش مش لاقينها يبقى الناس حتشتغل إزاى؟؟دول كده حيموتو هنا ولا حيطلعوا لقدام ولا مصر كمان. يبقى كل واحد يروح يشوف مصلحته أحسن.لما تبقى البلد فيها أكل و الناس تقدر تصلب طولها نبقى نفكر ف الرفاهية اللى حناخدها من بلاد برة نسافر عشانها ولا لأ.. لكن ف حالتنا حاليا نسيبها عشان يسرقوا براحتهم و يشربو النيل لوحدهم

loza said...

بالنسبه لموضوع السفر بره

فتقريبا فرصه انك تلاقى شغل فى مصر بقت اكبر من ان تجيلك فرصه عمل بره

break said...

تصور فعلا حسيت كان اغنية مشربتش من نيلها اشتغلت موسيقى تصويرية مع البوست
المهم
انا كنت كاتبة رد طويل عريض
وكل ما اجى انزله يحصل حاجة
ودى المرة المليون تقريبا
ومش قادرة اكتبه تانى
الخلاصة
ان اصلا فرص الشغل برا بقت قليلة اوى
و بيسافرو يشتغلو حاجات ملهاش لزمة
وبيقلو كرامتهم على الفاضى

Mohamed Elshal (shix) said...

queen
انا معاكى فى كلامك اذا كان انا كمان عاوز اسافر بس انا من جوايا مش راضى عن الوضع ده بس برجع واقول الذنب مش ذنبنا ده ذنب الحكومه اللى زى العسل بتاعتنا
ومعاكى حق ده ممكن قريب يحطوا الهوا فى علب ويبيعوها للناس
ربنا يستر

Mohamed Elshal (shix) said...

loza
لا يا لوزه الفرص كتير اوى بس اللى يدور
وبالذات لاصحاب المؤهلات الحلوة زى المهندسين والدكاتره والمحاسبين الخ الخ الخ

Mohamed Elshal (shix) said...

break
كلامك صح بس مش فى كل الدول
يعنى فى دول من دول الخليج العربى بيعتبروا المصريين دول زى العبيد مثلا وبالعكس احنا احسن منهم مليييييييييييييييييون مره
بس فى دول بيشلوكى فوق دماغهم لانهم عارفين الكفاءات اللى هما واخدنها من مصر يعنى مش واخدين اى حد
عموما ادينا حنجرب وحنشوف

sa'7so'7te said...

shixawe
2ayn ant?
fenak yabne
da kollo manazzeltsh wala post
tab 7atta 2ol ramadan karem walla 7aga
walla 7atta 2eb3atlena rasayel ya kaber
3moman ana get 2a2ollak kol sana wenta tayyeb

Mohamed Elshal (shix) said...

sa'7so'7ty
والله انا كنت مسافؤ بصيف فا انا مقدرتش انزل بوستات الفتره اللى فاتت
بس معلش عندى دى المرادى
ورمضان كرييم
وكالعاده منوره البولوج
وكل سنه وى انتى طيبه